AKUTCOACHING

Præsentationsangst

Lider du af præsentationsangst? Går du i panik bare ved tanken om, at du skal præsentere et oplæg? Har du en undskyldning for at slippe, hver gang du bliver bedt om at præsentere noget? Ryster du i stemmen, når du bliver nervøs?

Det er der sandsynligvis en årsag til. Det kan være, at du er introvert eller særlig sensitiv. Eller måske har socialfobi, som betyder, at man er bange for andres kritiske opmærksomhed. Og hvis du har haft en ubehagelig oplevelse med at sige noget foran andre mennesker, kan det være rigtig svært at tro på, at det næste gang kommer til at gå godt.

Hvad handler præsentationsangst om? Præsentationsangst handler i bund og grund om, at man ikke vil risikere at blive til grin og skabe et fejlagtigt indtryk af sig selv og sine talenter. For tænk nu, hvis man siger noget forkert eller pludselig ikke kan huske, hvad man skal sige.

Der er forskel på, hvad der er svært for den enkelte. Mange mennesker føler angst ved navnerunder, andre ved få eller mange tilhørere på studiet eller jobbet og atter andre er utrygge ved at holde tale ved private arrangementer.

Hvis skrækscenarierne blev til virkelighed, så ville det være ubærligt for de fleste. For det ville ikke kun være pinligt for én selv, men måske betyde et knæk i selvværdet og selvtilliden.

Tanker og følelser påvirker kroppen: Kroppen reagerer lige så snart, man bliver urolig over en situation og ubehaget kan komme til udtryk på flere forskellige måder. Hjertebanken, rødmen, svedige håndflader, rysten i stemmen, på hænderne eller kroppen – er nogen af de mest almindelige reaktioner. Andre begynder at stamme.

Det kræver mod at søge hjælp. Hvis man har dårlige erfaringer med at skulle være i fokus, kan der for mange mennesker gå flere år, før de søger hjælp. Nogle mennesker vælger den nemme løsning ved helt at undgå at skulle præsentere et oplæg. Men hvis du er leder, kan det være svært at slippe for det, da det ofte er en del af jobbet.

Hvordan kan jeg hjælpe? Det gennemgående fokus i mit arbejde med præsentationsangst er at lære dig at rumme angsten og turde se angsten i øjnene. Med udgangspunkt i samtale arbejder jeg med tanker og følelser samt øvelser for kroppen. Det er meget vigtigt, at alle tre elementer indgår i forløbet, fordi resultatet herved bliver mere virkningsfuldt end hvis man kun koncentrerer sig om fx tanker.

Min styrke ligger i at se og forstå dig og formidle lige præcis den hjælp og de redskaber, som giver dig støtte og styrke til at overvinde dine udfordringer. Jeg følger dig dér, hvor du er.

Nu hvor du har taget det første skridt til at få hjælp – så kontakt mig på mail: info@akutcoaching.dk eller tlf: 25 37 17 08.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close