AKUTCOACHING

Mobning i folkeskolen

 

Af Lisbeth Charlotte Jørgensen

Alt ånder fred og idyl set ude fra. Men går man tættere på den nordsjællandske folkeskole, opdager man en ridse hist og her. Ikke i selve bygningerne, for de har intet gjort. De er uskyldige.

Næ, det er blandt skolebørnene og lærerne, at der foregår noget, som ikke tåler dagens lys. Se med her, hvordan mobbere gør livet surt for en skolepige.

Det er netop ringet ud til spisefrikvarter og vi er kommet på besøg i 6. klasse. Klassen har lige haft dansk og de fleste elever bliver i klassen for at spise sin madpakke. Men ikke alle elever har madpakke med. I stedet for at spise, sidder eleverne uden madpakke og kigger på de klassekammerater, som spiser sin mad. Andre sidder og stirrer ned i sin mobiltelefon.

Verbal mobning

Janus sidder på bordet og kigger hen på Amanda, som netop har taget sin madpakke op af tasken. Amanda har seks halve rugbrødsmadder med. Det har hun hver dag. Hun har en god appetit og nyder sin mad. Lige indtil Janus sender en giftig kommentar i hovedet på hende. Han banker på bordet og siger: Amanda – det er din bændelorm, der banker på. Den vil ind.

Amanda krummer sig sammen for ligesom at skjule sig og beskytte sig selv. Hun ved ikke, hvordan hun skal tackle mobberierne. Hun prøver at reagere på forskellige måder. Denne gang ignorerer hun Janus. Det er ikke ensbetydende med, at hun ikke bliver påvirket af den krænkende kommentar. Tværtimod bliver hun enormt ked af det.

Krænkelserne har stået på længe

Mobberierne har stået på i lang tid efterhånden. Ingen har grebet ind. Hverken nogen af de andre elever eller lærere. Heller ingen forældre har taget hånd om det. Måske er der ingen voksne, der ved, hvad der foregår. Således fortsætter mobberierne. Og de trives rigtig godt. Mobberierne altså. Og mobberne.

Som tiden går, er der flere og flere af klassens elever, som tilslutter sig mobbe ugerningerne. Og snart er de fleste fra klassen hoppet med på mobbevognen. Og ikke nok med det. Der er endda nogen fra parallelklassen, der også er begyndt at mobbe Amanda.

En dag sidder en flok tøser i klasseværelset. Det er frikvarter. Amanda sidder sammen med tøserne. De snakker strikketøj og flere af dem er i gang med at strikke benvarmere. Lotte og Amanda er veninder og har flere gange været hjemme hos hinanden efter skoletid. Lotte kigger på Amandas ben og siger, at Amandas ben er så tynde, at hunde kan tage fejl af en lygtepæl og Amandas ben. “Jeg troede, at du var min veninde”, siger Amanda. Lotte siger ikke noget, men fniser bare sammen med de andre tøser. 

Amanda holder fast i sig selv

På trods af mobberierne, fortsætter Amanda med at have seks halve med hver dag. Hun nægter at lave om på sin sunde og gode appetit, velvidende at hun risikerer at blive mobbet. Amanda er vokset i højden og har bevaret sin slanke krop. Amanda skiller sig ud af mængden og det har hun det godt med, selvom det har sin pris. For hun vil ikke være som de andre.

Smertefuldt at blive chikaneret

Det gør forfærdeligt ondt på hende at være mobbeoffer og det er en stor sorg, at andre mennesker chikanerer hende. De grænseoverskridende handlinger gør, at hun mistrives i klassen og hun synes ikke, at det er sjovt at gå i skole. Men pligtopfyldende og flittig som hun er, så kommer hun i skole hver dag og laver sine lektier. Hun siger ikke så meget i timerne, fordi hun ikke føler sig tryg.

Fysisk mobning

Da hun går gennem skolegården en dag på vej hjem, møder hun Helge fra klassen. Han kalder hende “slambert”. Han gentager det flere gange og råber højere og højere. Der er kun de to i skolegården. Pludselig bliver det for meget for Amanda, så hun løber efter Helge og siger, at han skal holde op med at kalde hende slambert. Han begynder at slå på hende. Til alt held kommer en lærerinde i samme øjeblik gående og tager fat i Helge og får stoppet ham.

Amanda begynder at græde og ryster i hele kroppen. Er du ok? spørger lærerinden og holder om Amanda. Amanda hulker og lidt efter nikker hun.

“De er bare misundelige”

Hun græder hele vejen hjem og da hun kommer hjem, fortæller hun det til sin mor. Det er første gang, at hun siger det højt, at hun er blevet mobbet og at det har stået på i lang tid. “Årh, det skal du ikke tage dig af”, siger moderen. “De er bare misundelige over, at du er så slank og flot”.

Det kan godt være, tænker Amanda. Men det stopper mobberierne ikke af. Og det fjerner ikke smerten.

Midt i gymnastik timen en dag overhører Amanda, hvad Puk siger til Polly. De to er ikke med til gymnastik den dag. “Der er ikke nogen mænd, der vil i seng med Amanda, for hun har ikke nogen røv”.

Amanda kan ikke tro sine ører. Hun bliver dybt såret og ordene bliver ved med at gentages i hendes hovede som et levende mareridt.

Udover, at hun bliver udsat for verbal og fysisk mobning, så har der flere gange været krænkende opslag om Amanda på de sociale medier.

Det uacceptable sker

I en engelsktime sker der noget uventet en dag. Læreren Waage taber en nål på gulvet og i det samme siger han: “Var det Amanda, der faldt på gulvet”? Klassen griner højlydt. Undtagen Amanda. Hun lader som ingenting, men indeni er hun dybt chokeret over, at en lærer nu også er med på mobbevognen.

At blive mobbet har store konsekvenser

Amanda er dybt ulykkelig. Mobberierne har store konsekvenser for hende, idet det påvirker hendes trivsel, både psykisk og fysisk. Derudover har hendes tillid til andre mennesker fået et stort knæk. Hun formår ikke på noget tidspunkt at sige ordentligt fra overfor mobberne. Hun får ingen hjælp nogen steder fra og ingen forstår, hvor alvorligt det er for hende.

Årsagen til mobberierne? Tja, det vides ikke helt. Men det startede, da teenage hormonerne satte igang. Pigerne begyndte at få former, både på den ene og den anden led. Nogen fik hvalpefedt. Flere af drengene fik også hvalpefedt.

Det kan da godt tænkes, at det er til stor irritation og undren for de andre i klassen. Med andre ord misundelse. For hvordan kan Amanda spise så godt, uden at det ses på hende? De andre tager på i vægt bare ved at kigge på en kage.

 

Navnene er fiktive og historien er baseret på fiktion og virkelighed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close